Bevezető a tananyagokhoz
A legelfogadottabb meghatározás szerint a teológia az Istenről szóló tudomány. Ha azonban feltétel nélkül elfogadjuk ezt a meghatározást, mindenképpen számolnunk kell azzal a veszéllyel, hogy a teológia elveszíti azt a lelkiséget, amelyből életszerűsége származik. Világosan kell látnunk tehát, hogy bár tudomány a teológia, mégsem lehet csak az Istenről és az isteni dolgokról szóló tudomány. Istent ugyanis nem lehet beszorítani egy tudományág korlátai közé és kutatás tárgyává tenni. Isten egyidejűleg a teológia tárgya és alanya, hiszen a teológia csakis azt kutathatja, amit Isten mond el önmagáról. Ami ezen felül van, hiábavaló bölcselkedés és okoskodás.
Ebből következik, hogy igaza volt a régi hitvallóknak, amikor a teológiát a tudományok királynőjének nevezték. Nélküle egyetlen tudománynak sincs létjogosultsága. Vagy pozitívan fogalmazva: bármely tudománynak csak akkor van létjogosultsága, ha nem kerüli ki Isten létének és munkálkodásának a kérdését.
Továbbá a teológiának van egy gyakorlati vonatkzoása is. Amesius, a XVII. századi puritán teológus írta, hogy theologia doctrina Deo vivendi est, azaz a teológia az Istennek élés tudománya.
A tananyagként elhangzott előadásvázlatokat és egyéb írásaimat a következőképpen csoportosítom:
Bűn, bűnvallás, feloldozás a református liturgiában
A magyar nyelvű Szentírás története
Berkhof, Rendszeres teológia - rövidített
Berkhof, Rendszeres teológia - teljes
- saját írások
Kálvin tanítása az ellenség szeretetéről